2019 a fost un an pe care nu îl voi uita prea curând:
1. întâi a venit pandemia și planurile mele de a ieși măcar o dată pe lună pe munte pentru a filma și a fotografia s-au amânat – 2 luni de izolare și am putut ieși din oraș – extrem de fericiți că am petrecut un weekend pe Ceahlău – click aici pentru episod. Pe urmă iar ceva măsuri de austeritate iar apoi am mers în 2 concedii, 1 în Ardeal: Țara Hațegului și Bârsei și apoi în Delta Dunării – click aici pentru episod. Și apoi…
2. apoi a venit accidentarea mea ghinionistă la genunchi (de fapt între cele 2 concedii) – o ruptură a ligamentului încrucișat anterior (ACL în engleză) care iar a amânat pentru încă jumătate de an, chiar și mai bine, ieșitul pe munte.

Astfel, după vreo 4 luni de la operație, ajungând la un nivel cât de cât normal cu genunchiul și putând astfel să fac plimbări de până la 10 km, am căutat locuri aproape de oraș, trasee ușoare și accesibile, care să aibe liniște și să-mi amintească puțin de sălbăticie.

Am mai ieșit înainte prin Pădurea Bârnova însă nu am documentat ieșirile, să înregistrez parcursul GPS, să fac fotografii sau să filmez tura. Prima ieșire documentată video prin Pădurea Bârnova a fost făcută mai mult din dorința de a avea o amintire și de a promova pe plan local locul căci mi se pare că e ca un diamant neșlefuit. E aproape de oraș, destul de întinsă ca suprafață, cu dealuri accesibile iar dacă ai parte de noroc poți vedea și căprioarele ce trăiesc prin această pădure.

Prima drumeție

Pe 3 ianuarie 2020 am făcut o tură frumoasă, relaxantă de aproximativ 4-5 ore pe o zăpadă așezată. Am plecat de la Hamak, unde am parcat mașina sus în parcare. Am urcat pe poteca ce duce spre sud-est pe platou și se continuă aproape paralel cu drumul național o porțiune destul de mare până când întâlnește drumul local marcat pe unele hărți DF Bogonos. E drumul ce ajunge la cantonul forestier aflat la marginea Comunei Bârnova. Până aici, drumeția urmează cumpăna de ape a Văii pârâului Vămășoaia- ce izvorâște din aces deal și se varsă în Bahli în zona Tomești. E un traseu des folosit de către alergători pentru antrenament – dacă se pleacă de la Releu, 80% din traseu e o coborâre constantă până la final unde are loc un urcuș susținut. Vă invit să vizionați filmul de mai jos (cu o parte descriptivă despre calcarul din zonă) pentru a vă face cateva idei despre traseu și să inspire pentru o drumeție de o zi. Am prins un apus incredibil!

A doua drumeție

A doua drumeție documentată a urmat la 2 săptămâni după, pe final de ianuarie 2020 și am decis să refac împreună cu Laura traseul parcurs cu prietenul Ionuț cu o vară înainte: Dealul Rotunda.

Am lăsat mașina la bariera ce desparte ultima casă a Comunei Bârnova și Cantonul Silvic și am început drumeția pe Drumul Forestier. După 1 km am făcut dreapta pe o potecă ce urcă drept și abrupt / se poate face dreapta și pe Drumul Forestier și apoi intrat pe poteca de pe muchia dealului. Noi am decis să parcurgem cât mai mult prin sălbăticie iar după aproximativ 30 min am ajuns pe culmea dealului numită și Culmea lui Valer. De acolo mers aprox o oră până la Poiana Căprioarelor și încă 25 minute până la Dealul Rotunda – cea mai înaltă altitudine din pădure, cu 416 m.

Pentru a ne simți ca la munte, am luat cu noi primusul și am gătit paste cu ton și sos de roșii. Spre surprinderea mea, am uitat acasa furculițele însă am improvizat din bețe subțiri și am mâncat – vă atașez mai jos clipul pentru a vedea cum (cât și pentru a vedea traseul parcurs). Am prins o vreme de primăvară frumoasă.

A treia drumeție

Mai sus v-am prezentat drumețiile făcute în 2020 înainte de pandemie, credeam noi că sunt începutul unei frumoase serii din acel an însă planurile s-au amânat un an. Cum universul nu lasă nimic la voia întâmplării, pe 2 ianuarie 2021, la fix un an de la prima drumeție din Pădurea Bârnova, am decis să facem prima drumeție din 2021 (și pentru că era primul weekend din an). Am mers alături de Laura și o prietenă, Ana. A fost o drumeție de test din două motive: genunchiul îmi era refăcut parțial, astfel că a fost prima dată când am făcut o drumeție după aproximativ 4 luni iar 2: am decis să dezvolt canalul de Youtube și siteul, să adaug conținut în Engleză – cu subtitrare în română, pentru a promova locurile din România pe plan internațional. Nu mi-am fixat un obiectiv anume, știu doar că îmi doresc ca străinii să poată vedea cât mai multe din peisajele românești.

Clipul de mai jos este unul mai scurt, direct care prezintă esența drumeției. Deși am prins o vreme anostă, drumeția a fost frumoasă, relaxantă și sper să vă placă rezultatul.

Trackuri GPS și harta traseelor făcute

Mai jos puteți accesa harta traseelor făcute în 2021 până acum (și cele din 2020 din Pădurea Bârnova). Pe măsură ce voi face ture viitoare, voi continua să adaug pe această hartă track-urile GPS pentru a le împărtăși cu cei interesați. Pot fi salvate și încărcate în aplicații pe telefon sau ceas.

Proiect în desfășurare.

Drumețiile din Pădurea Bârnova reprezintă un proiect aparte la care voi continua să lucrez, atâta timp cât voi fi în Iași și voi fi sănătos. Încurajez cât mai mult evadarea din oraș iar sfatul meu către cei ce locuiesc în Iași sau în apropiere este să iasă cât mai des în weekenduri în zone cu vegetație, pe dealuri, în păduri, pe lunca Jijiei sau a Bahluiului – poate că nu avem munți sau subcarpați în Județul Iași însă locuri frumoase sunt peste tot.

Respectați muntele, nu lăsați gunoi (nici măcar șervețele sau hârtie igienică), nu rupeți plantele (unele sunt protejate) și nu deranjați animalele!