O excursie dorită de mulți ani…

Cum pandemia a stricat planurile de ieșit în afara țării și noi eram doriți de un nou city-break, după concediul din iulie din Sibiu – Hunedoara – Lacul Roșu, am decis să mergem undeva diferit și unde nici eu, nici Laura, nu mai mersesem înainte. Pe lista noastră (ok, recunosc, scrisă de mine însă aprobată tacit și de Laura) se regăseau locuri (încă pe listă) precum Porțile de Fier, Craiova, Timișoara, Târgu Jiu, doar că doream cumva și mare fiind încă vară. Am avut de ales între a sta câteva zile doar la mare pe litoralul românesc – idee ce nu ne bucura întrucat serviciile cam proaste, prețurile exagerat de mari și frumoasă cum e, Marea Neagră nu e totuși Marea Mediterană ca să își motiveze costurile din stațiunile românești. Astfel că am ales Delta Dunării și mai exact sectorul de mare, ca să vedem și cea mai estică așezare din România și să stăm puțin și la plajă.

Recunosc, ne-am hotărât cu o săptămână înainte, atipic pentru noi căci organizăm genul acesta de evadări cam cu o luna două înainte – doar că anul în curs a fost nebun și nu aveai siguranța că poți ieși din oraș luna următoare. M-am pus imediat pe intrat și căutat cazare pe Booking, văzut drumul și câte ore facem pe autostrăzile țării, program și prețuri feribot Tulcea-Sulina și ce mai rămânea din itinerariul prezentat mai jos.

Ziua 1

Nu ne-am trezit cu noaptea în cap pentru că nu mai aveam chef de asta și cum în prima zi nu ne doream altceva decât să ajungem în Tulcea și să ne odihnim, am plecat pe la 9:40 – 10:00 de acasă. Pe google maps îmi arăta vreo 5h 20 cu tot cu trecerea cu bacul pe la Galați, ceea ce nu era prea rău (desigur, nu ar fi stricat o autostradă măcar jumătate de drum să fi făcut în total un 3 h). Am prins drumurile destul de libere astfel că am făcut cu totul 5 h până în Tulcea, deși am așteptat 35-40 min la coadă la Bac la Galați și cu tot cu traversarea ne-a luat în total aprox. 1h.

Deoarece eram lihniți de foame, am decis să mergem undeva aproape, pe faleză, eventual să găsim o masă (lucru dificil căci majoritatea restaurantelor ce au terasă au rărit mesele) undeva cu specific pescăresc, nu te duci în Deltă să mănânci ciorbă rădăuțeană nu? Nu a durat mult până să ajungem în zona teraselor și ne-am oprit, cred, la a 3a văzută căci arăta mai rustic, specific deltei cu albastru și ornamente maritime – Terasa Ivan Pescar. Pentru prima dată în ultimii 10 ani cred, mâncarea a sosit în sub 15 minute și a fost delicioasă. Aici am mâncat cea mai bună plachie de pește și storceag iar plăcintele cu dovleac și brânză și stafide n-au dezamăgit deloc. Restul serii a fost relaxantă – am prins un apus superb pe faleză și Piața Mircea cel Bătrân.

Ziua 2

Ne-am trezit odihniți și nu am fost pe fugă căci feribotul era pe la ora 11 și noi am cumpărat online biletele atât dus cât și întors (prețul în tabelul de costuri mai jos) – Navrom Delta. Am vrut să mergem iar la Ivan Pescar să mâncăm doar că ei deschideau pe la 11 și ceva și de altfel nici o terasă nu era deschisă așa că am făcut ce știm mai bine, am mers la un supermarket de cartier și ne-am luat ceva cât de cât sănătos și ușor pentru stomac – o sticla de lapte bătut cu o pâine bună mică, un pateu și ceva batoane proteice. Cursa de feribot Tulcea – Sulina durează 3 h 30 și e foarte faină – ai ocazia să vezi Delta de la vest la est și vă recomand să stați pe punte și să prindeți loc în față, chiar dacă vântul e puternic. Feribotul l-am găsit ușor căci Navrom are stațiile în fața autorității portuare Tulcea.

Am ajuns încântați și fericiți în Sulina iar orașul este cu totul și cu totul diferit față de ce am văzut până acum în România – nu exagerez dacă spun că e un oraș unicat – nu aș ști să îl compar cu altceva: se ajunge la el din Tulcea doar pe cale navigabilă, e un oraș atât la Dunăre cât și foarte aproape de mare, principalele străzi au atât numere cât și nume și sunt perpendiculare unele față de celelalte și pare un oraș uitat în timp ce se zbate să intre în prezent. Urmele fostei industrii pescărești se pot vedea ușor și e motivant că turismul e o cale de renaștere a orașului – sunt zeci de bărci ce duc turiștii pe canalele din Deltă

Aici mă văd nevoid să întrerup nota pozitivă și relaxantă a concediului căci am ajuns la prima pensiune din cele 2 închiriate în Sulina. Povestea e cam așa: nu găsisem pensiune disponibilă pentru toate cele 4 nopți state astfel că am decis să împart, să stam 2 nopți într-o parte și 2 dincolo. Pentru datele 30 și 31 August am găsit disponibil la Pensiunea Delta ca odinioară – nici nu are rost să vă dau linkul pentru că e de evitat. Laura a vrut să plece din prima, camerele erau în curtea proprietarilor iar primul lucru dubios a fost că nu mergea încuitoarea la ușa, apoi pe jos nu fusese spălat și aspirat. Eu am zis, hai ca doar dormim, să mergem în plimbare pe plajă, să mâncăm și poate cu stomacul plin vedem lucrurile altfel. Voi trece peste cele 2 activități pentru a vă spune că seara târziu, pe la 22:30, când ne-am întors și am dat la o parte așternutul am decis să sun pe proprietarul Pensiunii Vila Caviar și din fericire pentru noi cineva se accidentase la picior și a trebuit să își încheie concediul (cum a sunat asta – să te bucur de necazul altuia…) astfel că era disponibilă camera și pentru primele 2 nopți. Tanti de la prima pensiune s-a scuzat că doamna ce făcea curățenie nu și-a făcut treaba și ne-a dat banii înapoi cerându-și scuze – între noi fie vorba nici nu cred că avea pe cineva la curățenie astfel că am lăsat review negativ pe booking (miros minciuna destul de ușor pentru că eu nu știu să mint). Deși ne-a ajuns cu 250 lei în plus la cazare am decis că e un preț ce îl plătesc bucuros pentru a sta în curățenie.

Astea sunt momentele relaxante de dinainte de evadarea din pensiunea cu nisip în cameră. În acea seară am luat cina la Terasa restaurant East Land, pe faleza Sulina, aproape de singurul supermarket cred, din oraș. Am mâncat un storceag delicios iarăși iar Laura și-a luat un pește la grătar – prețuri bune, ușor mai mari decât în Tulcea dar muult mai mici decât în stațiunile de la mare. Ziua s-a încheiat în curățenie și liniște.

Ziua 3

Ultima zi de vară – 31 August și a 3a zi a excursiei noastre a fost foarte relaxantă, poate cea mai faină zi din toată excursia.
Am început ziua mergând de dimineață la plajă unde am închiriat 2 șezlonguri cu 15 lei fiecare și am asistat primele 2 ore cum băieții angajați sezonieri încercau să curețe plaja. Am rămas puțin dezamăgit de calitatea plajei – ok, nu e nisipul fin, nu poți controla furtunile de pe mare ce aduc midii și alge pe plajă însă poți începe curățenia pe la 5 dimineața să fie curat când vin turiștii la 8. Apoi faptul că nu avem plajele de la mediterana ține și de mentalitatea și educația românilor – nu poți arunca chiștocul de țigară în nisip și să lași în urma ta mizerie, de la pahare de plastic la ambalaje diverse. În 20 min de plimbat de la un capăt la altul am umplut 2 pahare de bere de chiștoace. Trecând peste asta, am reușit să ne bronzăm puțin și să mă relaxez în sunetul valurilor – nu am intrat în apă căci era înolburată, plină de alge și nisip iar plaja nu avea dușuri pentru a ne clăti cum e civilizat și firesc.

Am plecat de la plajă pe la ora 15:00 și după ce am trecut pe la pensiune pentru împrospătarea firească, am mers tot la terasa East Land pentru a mânca înainte de excursia de seara de la Golful Musura – am ales altceva, tot specific pescăresc și tot delicioasă mâncarea și acum. Am făcut programare dinainte pentru excursia Golful Musura și păcat că nu s-a format un grup de minim 6 pentru a 2a zi că am fi vrut să mergem și la Sf. Gheorghe – – am avut parte de un ghid foarte bun care e marinar profesionist pe vase mari ce urcă pe Dunăre spre Galați – site aici. Am avut parte de un apus incredibil și am văzut pelicani, egrete și alte păsăro. Golful Musura e superb – recomand tuturor să facă excursia asta pentru că nu e lungă să obosească și majoritatea apusurilor pe final de vară sunt wow. Fotografiile de mai jos vorbesc de la sine.

Ziua 4

Am sunat dis-de-dimineață pentru a vedea dacă s-a format grupul de 6 pentru excursia spre Sf. Gheorghe și deși asta nu s-a concretizat am mers la portul turistic unde am dat peste un ghid, moldovean din Tecuci, stabilit în Sulina pe vremea când se făceau conserve de pește acolo – nu are site însă e ”Nea Nicu”. Un ghid foarte activ, plin de viață, ce ne-a făcut excursia de câteva ore foarte plăcută. Am luat micul dejun la deja cunoscuta terasă și ne-am îmbarcat pe la 10:00. Itinerariul a fost: Canalul Bărbosu – Letea – Golful Musura și revenire în Sulina – foto cu harta mai jos:

Excursia a fost frumoasă și utilă căci am văzut cele două specii de nuferi: alb și galben, stufăriș, diferite păsări cât și văcuțe multe și caii sălbatici. Până în satul Letea am făcut cam 1.5 ore iar odată ajunși acolo ne-am urcat în căruțele pentru turiști și am mers în Rezervația Naturală Pădurea Letea unde un puști simpatic și tare plictisit de vreo 13-14 ani ne-a fost și birjar și ghid turistic. Am văzut o groapă mare unde se adapă caii, viță de vie sălbatică și o dună de nisip ce era mai mult a un dâmb normal doar că de nisip (nici vorbă de duuuunele de nisip cărora li s-a făcut reclamă în prealabil). Și la întoarcere ne-a cărat ca pe saci de cartofi dar iată-ne ajunși la o casă tradițională frumoasă cu foișor în curte unde am așteptat prânzul – La Viorica – are și recenzii Goagăl. Personal, am aflat la final costul meniului – când mi-a zis ghidul 60 lei am zis, lejer de cuplu… Dar nu, 60 de om, păi pentru pește scos din borș și pește prăjit și niște Gogoși și apă…? Mi-a revenit repede aducându-mi aminte că sunt Zen, că e un sat izolat rău și că e poate odată la 15 20 ani când ajung pe acolo așa că fie! A doua parte a excursiei a fost spre satul Cardon unde am văzut niște canale foarte faine și loțca – barca tradițională, fără motor. Am ajuns și în Golful Musara unde am văzut sute de lebede albe la un loc ți un stol de pelicani în aer, multe egrete și ceva păsări mici faine, încă necunoscute la nume. Vă arăt o serie de fotografii pentru a vă convinge de frumusețea locurilor.

Ziua 5

Ziua asta e ziua compromisului – a trebuit să stau o zi întreagă la plajă pentru a o mulțumi pe deplin pe Laura – vorba aia „Happy wife, happy life” (nevasta fericită, viață fericită). Prea multe lucruri faine despre experiența la plajă nu am de spus, mă voi limita în a spune că am reușit să trec și peste mizerie și peste oamenii ce ascultă muzică la plajă la boxă și peste altele. M-am bucurat de soare și de odihnă, atât cât s-a putut. Spre seară am reușit să surprind un apus superb peste Dunăre.

Asta a fost ziua când am analizat și mai bine orașul și oamenii și singura concluzie atunci și acum este că e un loc atat de diferit încât merită vizitat măcar o data în viață. E un loc ce poate fi readus la viață căci merită. Delta Dunării și poarta sa de est, acest oraș ce acum mai bine de 100 de ani găzduia peste 20 de limbi vorbite ar trebui să fie adevărate cărți de vizite pentru România. Cât de utilă ar fi fost acum fabrica de conserve, cât de util ar fi fost șantierul naval Sulina…

Ziua 6

Ne-am trezit cu noaptea în cap căci aveam feribotul la 7 dimineața și am ajuns la el fix cu 10 minute înainte de plecare (bine, în 20 minute faci la pas orașul Sulina de la est la vest). Am prins o dimineață cu multă ceață, iar pe Dunăre asta parcă e din altă lume. După 3 ore și un pic am ajuns înapoi în Tulcea și ne-am regăsit mașina parcată în fața Autoritării Portuare Sulina / Gara Tulcea – au amenajată o parcare foarte mare unde poți achita la tonomat pe mai multe zile – ideea e că funcționează aproximativ – adică am aflat la final de pe bon durata.
Am stat puțin pe gânduri dacă să mergem să mâncăm undeva sau să ne facem ceva sandwich-uri și să luăm fructe în mașină cu noi – am optat pentru a 2a variantă căci voiam să ajungem până de noapte acasă (tot noaptea am ajuns căci la întoarcere am prins trafic greuț).

Vă invit să urmăriți clipul excursiei (dacă vă place și doriți să mă urmăriți în continuare click pe Subscribe!

Costuri excursie:

Mâncare (terase, Letea și magazin) total: 807 lei
Cost total: 2860 lei

CONCLUZIE:
Excursia asta a fost diferită, frumoasă și o recomand din plin oricui vrea să vadă pentru prima dată Delta Dunării – partea maritimă. Ne-am rupt total de cotidian și am avut ocazia să vedem o parte de Românie izolată, specială.

Rămâneți cu bine și nu uitați: excursiile ne fac mai bogați, amintirile sunt prieteni pe viață!